تجهيزات پزشكي تجهيزات پزشكي .

تجهيزات پزشكي

تجهيزات چشم پزشكي

تجهيزات چشم پزشكي

باتوجه به پيشرفت روز افزون فناوري و تأثير آن در رشته‌هاي مختلف از جمله پزشكي و اهميت تجهيزات پزشكي در اين حوزه، نقش انكار ناپذير علم مهندسي پزشكي در افزايش كيفيت پيشگيري، تشخيص و درمان بيماري ها، امري ضروري و اجتناب ناپذير است.با توجه به ارزش بالاي مادي و سرمايه اي تجهيزات پزشكي و نقش حياتي آن در سلامت بيماران، فرايند خريد، نصب و راه اندازي، آموزش، كاليبراسيون، نگهداري، تعمير و … اين تجهيزات از حساسيت بسيار بالايي در مقايسه با ساير تجهيزات برخوردار است. در اين جا با توجه به نقش برجسته سلامت چشم در افراد جامعه و اهميت تجهيزات مرتبط با چشم، به بررسي دستگاه ها و تجهيزات در زمينه چشم پزشكي و بينايي سنجي پرداخته ايم.

با استفاده از امكانات و تجهيزات پيشرفته امكان ارزيابي بسيار دقيق و كاملي از قسمت قدامي چشم فراهم مي شود. برخي از اين ارزيابي‌ها عبارتند از:

ارب اسكن (Orbscan) و Pentacam
به وسيله اين دستگاه، توپوگرافي قرنيه يعني ساختمان كلي قرنيه شامل قدرت سطحي، ضخامت و شكل قسمت جلوئي و خلفي آن مشخص مي شود. اين روش يكي از تكنيكهائي است كه مي تواند قسمت خلفي قرنيه را نيز مورد ارزيابي قرار دهد.

پاكي متري Pachymetry
پاكي متري روشي است كه در آن با استفاده از امواج مافوق صوت ضخامت قرنيه اندازه گرفته مي شود. پاكي متري يك اقدام اساسي و اصلي قبل از انجام جراحي هاي عيوب انكساري مانند ليزيك است زيرا در اين قبيل جراحي ها قسمتي از بافت قرنيه برداشته مي شود.

توپوگرافي Topography
در اين روش با فرستادن حلقه هاي نوراني به سطح قرنيه و سپس دريافت بازتاب اين حلقه ها و آناليز اطلاعات دريافت شده و بررسي نقشه توپوگرافي مي توان هر اختلالي در قرنيه مانند كراتوكونوس(قوز قرنيه)، اسكار در قرنيه و همچنين انحناي قرنيه را مشخص كرد. اين روش يك اقدام اصلي براي افرادي است كه مي خواهند تحت عمل جراحي تصحيح عيوب انكساري مانند ليزيك قرار گيرند. همچنين ممكن است در پي گيري پس از عمل در بعضي از افراد نيز مورد نياز باشد.

[تجهيزات چشم پزشكي] كونفو اسكن Confoscan
از اين تكنيك مي توان براي بررسي قرنيه پيش از اعمال جراحي، تشخيص زودهنگام كراتوكونوس يا قوز قرنيه، بررسي سلامت اندوتليال(داخلي ترين لايه قرنيه)، تعيين عمق لايه اي از سطح قرنيه كه در بعضي از جراحي ها كنارزده مي شود و بررسي لايه اپيتليال(سطحي ترين لايه قرنيه) استفاده كرد.

تونومتر غير تماسي
از اين وسيله بدون نياز به بي حسي و رنگ آميزي قرنيه چشم جهت اندازه گيري فشار چشم استفاده مي شود. از آنجا كه بيشتر پزشكان براي اندازه گيري فشار چشم از تونومتر تماسي استفاده مي كنند و تونومتر تماسي نياز به بي حسي چشم و رنگ آميزي قرنيه با فلوئورسئين دارد بسياري از بيماران مانند كودكان و افراد مسن همكاري خوبي ندارند و اين امر باعث خطا در اندازه گيري فشار چشم مي شود. ولي در تونومتر غير تماسي نيازي به بي حسي و رنگ آميزي قرنيه نيست و به راحتي از آن براي اندازه گيري فشار چشم تمامي بيماران مي توان استفاده كرد. از آنجا كه كه بالا بودن فشار چشم يا همان آب سياه پديده بسيار خطرناكي است و عدم درمان مناسب و به موقع در اين زمينه منجر به نابينايي مي شود توصيه مي شود افراد عادي حداقل سالي يك بار و افراد با سابقه خانوادگي آب سياه حداقل شش ماه يك بار به بررسي فشار چشم خود بپردازند .

[تجهيزات چشم پزشكي] لنزمتر
لنزمتر (Lensmeter) ، دستگاهي است كه به وسيله‌ آن ، توان، محور و مقدار منشور يك عدسي تعيين مي شود و يكي از وسايل ضروري هر مؤسسه عينك سازي است و در مدل‌هاي گوناگون يا با نام هاي تجاري از قبيل : لنزومتر، فراكسيونومتر، فوكومتر يافت مي شود و در يك تعريف كلي مي توان گفت: اين گونه لنزمتر هاي دستي، داراي حدودا يك صد و پنجاه قطعه مكانيكي با عملكردها و حساسيت هاي مختلف و تقريبا داراي پانزده عنصر اپتيكي كه شامل عدسي هايي با ضريب شكست هاي بسيارحساس و اينه‌ انعكاسي، خط كش مدرج و حدود چهار عدد شيشه‌‌ رتيكول بسيار دقيق باشند و در بعضي از لنزمتر هاي جديد، مقدار درصد جذب اشعه‌ي ماوراء بنفش (UV) و عدد آبه ‌(Abbe) عدسي را هم مي توان مشاهده كرد. بعضي از لنزمتر ها، اتوماتيك و ديجيتالي (Autolensmeter) هستند و توان عدسي به صورت پرينت (چاپ شده) از دستگاه خارج مي شود و از ۱۲/۰ الي۳۰ ديوپتر را مي توان اندازه گيري كرد. در بعضي از لنزمترها، توان عدسي از داخل و بعضي ديگر از بيرون خوانده مي شود. از انواع ديگر اين دستگاه، مي توان از لنزمترهاي تلويزيوني نام برد كه صفحه‌ نمايشگر تعيين محور و توان عدسي از بيرون قابل روِيت است. بعضي ديگر، دستي هستند كه نوع دستي آن بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد.

پكي متري
پكي متري وسيله اي اولتراسونيك براي اندازه گيري ضخامت قرنيه است. با اين وسيله ضخامت قرنيه در مركز و ۸ نقطه اندازه گيري مي شود. يكي از كاربردهاي پكي‌متري ، بررسي پيش از عمل ليزيك است. با پكي متري مي توان حداكثر ضخامت قابل برداشت توسط ليزر اگزايمر را در جريان عمل ليزيك تخمين زد.

[تجهيزات چشم پزشكي] پريمتري
پريمتري روشي جهت بررسي ميزان بينايي است. انجام اين تست به صورت كامپيوتري داراي دقت و سرعت بالايي است و انجام پريمتري در بيماري هاي مختلف چشم به ويژه در گلوكوم (آب سياه) و بيماري هاي عصب اپتيك كمك شاياني مي كند. به كمك روش پريمتري اختلال ميدان ديد ناشي از بيماري‌هاي شبكيه، عصب بينائي و مسير بينائي داخل جمجمه‌اي را تشخيص داده و پيگيري مي‌كنند. بايد توجه داشت كه اين آزمون به پاسخ‌هاي فرد وابسته است. دو روش اصلي براي پريمتري وجود دارد كه به استاتيك و كينتيك معروف است.
در پريمتري استاتيك (ثابت)، ابتدا يك نور ضعيف را در محلي خاص نشان مي‌دهند، اگر ديده نشد، بدون حركت دادن محل نور، شدت نور را افزايش مي‌دهند تا اينكه فرد آن را ببيند. اين را آستانه آن محل مي‌گويند. اين كار را در نقاط مختلف تكرار كرده و حساسيت نوري نقاط مختلف را با هم مقايسه مي‌كنند.
در پريمتري كينتيك (متحرك) ، شيء آزمودني (با اندازه و روشني ثابت) را در محورهاي مختلف از محيط به مركز ميدان ديد مي‌آورند تا اينكه در هر محور فرد آن را ببيند. اين نقاط سر حد بينائي را به هم وصل مي‌كنند تا يك ايزوپتر (lsopter) به‌دست ايد (در داخل ايزوپتر، آن هدف را مي‌توان ديد و در خارج آن خير.) هر چه ايزوپتر، بزرگتر باشد ميدان ديد بهتر است. هر چه روشنائي شيء آزمون بيشتر باشد و اندازه شيء آزمون بزرگتر باشد، ايزوپتر ترسيمي براي آن شيء بزرگتر است. ‌سه روش فرعي نيز براي پريمتري وجود دارد كه شامل صفحه مماسي Tangent Screen پريمتر گولدمن و پريمترهاي خودكار كاميپيوتري است. صفحه مماسي ساده‌ترين وسيله پريمتري است. در اين روش از سنجاق‌هاي سفيد روي يك چوب سياه استفاده مي‌شود كه در برابر يك صفحه سياه نشان داده مي‌شوند. اين روش ۳۰ درجه مركزي ميدان بينايي را بررسي مي‌كند. ‌در پريمتر گولدمن، ‌بيمار در برابر نيمكره سفيد توخالي مي‌نشيند و سپس ميدان ديد او توسط نقاط نوراني كه شدت و اندازه آن ها قابل تنظيم است به هر دو روش استاتيك و كينتيك بررسي و ترسيم مي‌شود. در روش پريمترهاي خودكار كامپيوتري به كمك كامپيوتر حساسيت آستانه هر نقطه از ميدان ديد (پريمتري استاتيك) را به دقت به‌صورت اعدادي مشخص مي‌كنند. اين دستگاه مي‌تواند پريمتري بيمار را به‌ صورت نمودارهائي كه حاصل اتصال نقاط مشابه (از نظر حساسيت) به‌ هم است، نشان دهد و همچنين نتيجه پريمتري بيمار را در حافظه خود نگه دارد.

[تجهيزات چشم پزشكي] توپوگرافي
توپوگرافي وسيله اي براي بررسي قدرت و شكل قرنيه است. به وسيله توپوگرافي با تصاويري كه به طريقه كامپيوتري پردازش شده‌اند مي توان قدرت انكساري قرنيه، وجود و مقدار آستيگماتيسم و محور آن و وجود آستيگماتيسم نامنظم به خصوص كراتوكونوس را بررسي كرد. مهمترين كاربرد توپوگرافي در بررسي قبل و بعد از اعمال انكساري نظير RK، PRK و LASIK ‌است. دستگاه توپوگرافي حلقه هاي نوراني بر سطح قرنيه مي‌تاباند كه دستگاه كامپيوتر همراه آن از روي بازتاب شكل اين حلقه ها به قدرت انكساري قرنيه در نقاط مختلف آن پي مي برد. قدرت هاي مختلف سطح قرنيه به صورت رنگ هاي مختلف طراحي و مشخص مي شود كه باعث سهولت در تشخيص بيماري هاي مختلف قرنيه مي شود. انجام توپوگرافي قبل از عمل براي آن است كه بيماري هاي مختلف به خصوص اگر آستيگماتيسم نامنظم يا قوز قرنيه وجود داشته باشد تشخيص داده شود.

Visucam
اين وسيله جهت عكس برداري از شبكيه با كيفيت تصوير فوق العاده به كار مي‌رود. تنوع در توليد اين دستگاه به پزشك اين توانايي را مي‌دهد كه دستگاه را با قابليت‌هاي عكس‌برداري، فلورسان يا آنژيوگرافي انتخاب كند.
طراحي اين وسيله به گونه اي است كه فضاي كمي را اشغال كند و طيف وسيعي از عملكرد، از گرفتن تصاوير تا آناليز را انجام دهد، كه اين مساله باعث بهينه شدن فرايند معاينه و تشخيص مي شود.

‌خصوصيات فني آن عبارتند از :
‌گرفتن تصوير با زاويه ميدان۳۰ و‌ ۴۵ ‌درجه
‌گرفتن تصوير در حالات مختلف رنگي، عاري از نور قرمز، آبي و قرمز. همچنين تصاوير از ناحيه قدامي و آنژيوگرافي فلورسان
‌فيلترهاي FAاز نوع محرك exciter و مانع barrier و فيلترهاي IR , UV از نوع barrier
‌فاصله زماني گرفتن تصاوير ۲-۵/۱ ثانيه
‌قطر مردمك mmd‌۴
‌فاصله كاري mm40
‌سنسور گرفتن تصوير megapixels 5 CCD
‌سيستم عامل Windows XP Professional
‌هارد ديسك با ظرفيت ذخيره تا ۶۰ تصوير
‌ابعاد دستگاه (L x W x H mm( ‌۶۷۰*‌۴۱۰*‌۴۸۰
وزن دستگاه Kg‌۳۰
Visante Omni
به عنوان اولين سيستمي كه تكنولوژي هاي پيشرفته OCT و Placido disk را با هم تركيب كرده است ، اين دستگاه دريچه اي جديد براي ارزيابي قرنيه و ناحيه قدامي گشوده است.
Visante Omni ‌قابليت تبادل اطلاعات با توپوگرافي Atlasمدل ۹۰۰۰ را دارا است. با فراهم كردن امكان توپوگرافي و آناليز پاكي متري جامع، وسيله اي قدرتمند براي درمان بيماران مبتلا به عيوب انكساري بوده، همچنين به طور مؤثر براي استفاده در كاربردهاي مربوط به بيماري هاي آب مرواريد و آب سياه تطبيق يافته است.


Visante OCT
اين دستگاه براي تصويربرداري از ناحيه قدامي چشم و همچنين بيومتري به كار مي‌رود، تصاوير منحصر به فرد با رزولوشن بالا ، امكان اندازه گيري هاي دقيق را فراهم آورده و در نتيجه ابزاري بسيار موثر براي معاينه و درمان است.
Visante OCTعملكردي بهينه دارد و كاركردن با آن ساده بوده و بسياري از مراحل كار به صورت خودكار انجام مي پذيرد.

مشخصات فني آن عبارتند از:
الف- اسكن ناحيه قدامي:
‌محدوده mm‌۱۶* ۶
‌اسكن به صورت تك خطي، دوخطي و چهارخطي
‌قابل تنظيم با ميزان افزايش ۱ درجه
‌۲۵۶ A-scanدر خط
ب- نقشه پاكي متري:
‌محدوده mm‌۱۰ *۳
‌الگوي اسكن قابل تنظيم ۸ خطي
‌نقشه ناحيه اي با مقادير مينيمم، ماكزيمم و متوسط
‌۱۲۸ A-scan در خط
‌ج- اسكن قرنيه:
‌محدوده mm‌۱۰ *۳
‌قابل تنظيم با ميزان افزايش ۱ درجه
‌۵۱۲ A-scanدر خط
Stratus OCT
اين دستگاه كه از نور با فركانس نزديك به مادون قرمز استفاده مي كنند، جهت تصويربرداري از فوندوس، تهيه نقشه هاي مرتبط با آناليز RNFL و تهيه تصوير سطح مقطعي از لايه هاي شبكيه همراه با ارائه ضخامت آن به كار مي رود.
Stratus OCT لايه هاي شبكيه را با رزولوشن بالا نمايان مي سازد كه پزشك را در معاينه، درمان و بررسي مداوم بيمارهاي شبكيه به طور مؤثر ياري مي رساند.

مشخصات فني آن عبارتند از:
‌الف- تصويربرداري توموگرافيك:
‌رزولوشن محوري/افقي كمتر از m‌۱۰ سرعت اسكن A-scans‌۴۰۰ در ثانيه انجام اسكن با روش هاي خطي، دايره اي، حلقه هاي هم مركز و خطوط شعاعي پيكسل قابل تنظيم از (افقي۱۲۸*‌محوري ۱۰۲۴) تا (افقي ۷۶۸*‌محوري ۱۰۲۴)
‌ب- تصويربرداري از فوندوس:
ميدان ديد ۲۰/۵*‌۲۶
تصوير CCD
حداقل قطر مردمك mm‌۲/۳

اسليت لمپ (Slit lamp)
از اين وسيله براي بررسي بيماري هاي سطح قدامي چشم استفاده مي شود. با اين وسيله معاينه كننده مي تواند اجزاي چشم شامل پلك ها – مجاري اشكي – ملتحمه -‌قرنيه‌- عدسي – زلاليه – زجاجيه و حتي با امكانات جانبي شبكيه را نيز بررسي كند. با اين وسيله طيف وسيعي از بيماري هاي اجزاي نام برده چشم را مي توان تشخيص داد. بيشترين كاربرد اين وسيله تشخيص كدورت هاي مدياهاي شفاف چشم مانند اختلالات قرنيه و آب مرواريد و حتي آب سياه است و در مدل هاي مختلف وجود دارد.

۱۱۵ Slit lamp
اين Slit Lamp هر دو مشخصه عملكرد اپتيكي فوق العاده و سادگي استفاده را يك جا ارائه مي دهد. با استفاده از اين دستگاه مي توان تمام معاينات متداول و نيز جايگذاري لنزهاي طبي را با راحتي بسيار انجام داد.
امكان تنظيمات مختلف Slit پزشك را قادر مي سازد كه بسياري از تكنيك هاي نوردهي را به كار ببرد. همچنين انتقال بالاي اجزاي سيستم اپتيكي آن به طور قابل ملاحظه اي در معرض تابش نور قرار گرفتن بيمار حين معاينه را كاهش مي دهد. با استفاده از اين وسيله چشم هاي بيمار به طور موثري در برابر تشعشعات مضر UV و IR مطابق با استاندارد ۱۰۹۳۹ ISO محافظت مي شود.

خصوصيات فني آن عبارتند از :
بزرگنمايي ۸x ،۱۲x و ۲۰ x با عدسي چشمي ‌۱۰x
قطر ميدان ديد mm 25-10 بزرگنماي عدسي چشمي ‌۱۰x عرض تصوير Slit به صورت پيوسته از ۰ تا ۱۴ ميلي متر طول تصوير Slitn در مراحل ۱۴-۸-۵/۳-۵/۰ ميلي متر به صورت پيوسته ۱۴-۱ ميلي متر
چرخش تصوير Slitn به صورت پيوسته ‌۹۰-+
مسافت كاري آزاد ۷۳ ميلي متر حركت پايه mm‌۳۰ (عمودي) ، mm‌۱۱۰ (جانبي) ، mm‌۹۰ (محوري)
حركت عمودي هدرست mm 59 nt

۱۲۰ Slitlamp
اين Slit Lamp يك وسيله تشخيص چند كاره است. اين دستگاه دو ويژگي عملكرد اپتيكي فوق العاده و راحتي استفاده را براي تشخيص دقيق بيماري ها در نواحي قدامي، زجاجي و انتهايي چشم فراهم مي آورد.
همچنين به دليل انتقال اپتيكي بالا، چشم بيمار مي تواند با شدت نور پايين تري مورد معاينه قرار بگيرد. لازم به ذكر است كه با اضافه كردن وسايل جانبي، امكان مستند سازي ديجيتال به سرعت فراهم مي ايد كه به پزشك اين امكان را مي دهد كه يافته هاي خود را به صورت شفاف و قابل فهم با استفاده از تصاوير به دست آمده براي بيمار شرح دهد.

s42993a.tif

مشخصات فني آن عبارتند از:
بزرگنمايي ‌۳۲, x20x ,‌۱۲, x‌۸, x5x با عدسي چشمي ۱۰ x و بزرگنمايي,‌۴۰ , x‌۲۵, x‌۱۶, x‌۱۰, x‌۶x با عدسي چشمي ‌ ۵/۱۲x
قطر ميدان ديد mm 40-6 با عدسي چشمي ‌۱۰x و قطر ميدان ديد mm‌۳۱-۵ با عدسي چشمي x‌۵/۱۲
بزرگنماي عدسي چشمي به صورت انتخابي ‌۱۰x يا ۵/۱۲x
عرض تصوير Slit به صورت پيوسته از۰ تا ۱۴ميلي متر
مسافت كاري آزاد ۶۵ ميلي متر
چرخش تصوير Slit به صورت پيوسته ‌۹۰-+
حركت پايه mm‌۳۰ (عمودي)، mm 110 (جانبي) ، mm‌۹۰ (محوري)
حركت عمودي هدرست mm 59

۱۳۰ Slitlamp
چند كاره بودن ويژگي اصلي اين Slit Lamp است كه با دارا بودن طيف وسيعي از توانمندي‌ها پزشك را قادر به انجام درمان جامع چشم هاي بيمار مي سازد. تركيبي از سيستم كاركرد پيشرفته كه در طراحي آن راحتي كاربر در نظر گرفته شده است، مشاهده با كنتراست بالا و سيستم مستند سازي پيشرفته، باعث تشخيص بيماري با قابليت اطمينان بالا مي شود.
اين وسيله به صورت انتخابي قابليت مجهز شدن به تجهيزات جانبي مختلفي را دارا است كه از آن جمله، وسايل مورد نياز براي ليزر درماني هستند.

‌خصوصيات فني آن عبارتند از :
بزرگنمايي ‌۳۲, x‌۲۰, x‌۱۲, x‌۸, x‌۵x با عدسي چشمي ۱۰ x و بزرگنمايي ,‌۴۰, x‌۲۵x ‌۱۶, x‌۱۰, x‌۶x با عدسي چشمي ‌ ۵/۱۲x
قطر ميدان ديدmm 40-6 با عدسي چشمي ‌ ۱۰x و mm 31 -5 با عدسي چشمي‌ ۵/۱۲x
بزرگنمايي عدسي چشمي به صورت انتخابي ‌۱۰x يا ‌ ۵/۱۲x
عرض تصوير Slitبه صورت پيوسته از mm‌۱۴-۰
مسافت كاري آزادmm66
چرخش تصوير Slitبه صورت پيوسته ‌۹۰درجه
‌حركت پايه mm‌۳۰(عمودي ) ، mm‌۱۱۰ (جانبي ) ، mm‌۹۰(محوري )
حركت عمودي mm‌۵۹

Trabect ome
Trabectome وسيله اي براي جراحي با حداقل برش براي درمان گلوكوماي open angle است. اين وسيله يك تكه ۱۲۰-۶۰ از شبكه trabecular) trabecular meshwork) را با دقت و احتياط برداشته و امكان دسترسي مجدد به مسيرهاي drainage طبيعي چشم را فراهم مي سازد.
نوك و سر اين وسيله داراي قوس ‌۶۰ است و هندپيس يك بار مصرف آن قابليت يكي كردن پالس دوقطبي الكترو جراحي electro-surgical با irrigation و aspiration را دارد. روي ميزآن كنترل هاي ژنراتور فركانس بالا، يونيت Irrigation / Aspiration و كنترل پدال پايي ۳ مرحله اي وجود دارد.

‌ويژگي هاي دستگاه
۱- بازگرداندن بالانس و تعادل طبيعي سيالات چشم
۲- حداقل برش
۳- برداشتن امن و مطمئن شبكه trabecular و ديواره داخلي كانال schlemm
۴- امكان دسترسي مستقيم به كانال هاي برون‌ريز outflow channels
۵- كاربرد آسان
۶- خطر بسيار كم براي بيمار
۷- ساده تر بودن از ساير درمان هاي سنتي
۸- برش بسيار كوچك قرنيه براي جراحي قسمت قدامي
۹- عدم نياز به دستكاري ملتحمه (conjunctiva) و صلبيه (sclera)
۱۰- حداقل عوارض بعد از عمل
۱۱- عدم ممانعت از اصول و شيوه هاي فيلترينگ استاندارد

گلوكوما
از اين دستگاه براي تصويربرداري غير تهاجمي از بافت هاي متفاوت چشم در اتاق قدامي و اتاق خلفي استفاده مي شود(مثل قرنيه و شبكيه.) با استفاده از نرم افزار تحليلي همراه با دستگاه مي توان پارامتر هاي متفاوتي را از اين تصاوير به دست آورد. اين دستگاه به صورت پرتابل هم قابل استفاده است و ماژول هاي متعددي همراه با دستگاه قابل استفاده است كه از هر كدام از آن ها براي تصويربرداري بافت خاصي از چشم استفاده مي شود. مشخصات فني آن عبارتند از:
رزولوشن CCD:3/5 مگا پيكسل
ضبط ويدئو: ۴۸۰*‌۴۶۰
ميدان ديد:۴۰ درجه
فاصله كاري:۴۳ ميلي متر
محدوده جبران : ۳۰- تا ۳۰ ديوپتر
تعداد ماژول ها:۵

دستگاه گلوكوما
از دستگاه گلوكوما نوع ۱۰۰۰FT- براي اندازه‌گيري فشار داخل چشم استفاده مي شود. اين دستگاه اندازه گيري فشار داخل چشم را بدون تماس با قرنيه انجام مي دهد. اين دستگاه داراي يك measurement window است كه پس از تنظيم نزديك چشم بيمار توسط كاربر، يك باد به سمت چشم بيمار وارد كرده به گونه اي كه سطح قرنيه دقيقا صاف شود سپس با استفاده از يك فرستنده مادون قرمز و يك گيرنده فوتوالكتريك و بر مبناي فاصله زماني رفت و برگشت قرنيه از حالت صاف به حالت اول، فشار داخل چشمي را محاسبه مي كند. از مزاياي اين دستگاه آن است كه نيازي به بي حسي چشم نيست و اين اندازه گيري را به صورت غير تماسي انجام مي دهد. از جمله مزاياي ديگر آن است كه به دليل اينكه اندازه گيري را به صورت غير تماسي انجام مي‌‌دهد موجب كاهش انتقال بيماري توسط چشم در مقايسه با روش تماسي مي شود.
براي تنظيمات اين دستگاه مي توان از صفحه مانيتور به صورت لمسي استفاده كرد. اين دستگاه داراي قابليت تنظيم و اندازه گيري به صورت خودكار است. اطلاعات فني اين دستگاه شامل موارد زير است:

بدنه اصلي:
محدوده حركت هد اندازه گيري: بالا- پايين ۴۵ ميلي متر، چپ – راست ۸۸ ميلي متر، عقب – جلو ۴۰ ميلي متر
محدوده حركتي chin rest: 70 ميلي متر
صفحه مانيتور: LCD 7/5 اينچ
وزن: ۱۸ كيلوگرم
ولتاژ: VAC‌۱۴۰-۱۰۰
فركانس: Hz 60 -50
توان مصرفي: ۸۵ تا ۱۱۰ VA
دماي محيط براي اندازه گيري: ۴۰-۱۰ درجه سانتي گراد
رطوبت: ۷۵-%۳۰%
منبع نور: LED با طول موج ۸۸۰ نانو متر

سيستم تصويربرداري ديجيتال
يك سيستم تصويربرداري ديجيتالي كامل با آنژيوگرافي فلورسئين است كه يك پرينتر هم بر روي آن سوار است. با وجود قابليت شبكه ، اين سيستم قوي براي مراقبت‌هاي اوليه در بيمارستان ها و اتاق هاي عمل بسيار ايده آل و مطلوب است.

مشخصات فني
صفحه LCD بزرگ با قدرت نمايش ويدئويي همزمان
سه دوربين ويدئويي CCD سبك با ۵ لنز قابل تعويض
DVD-RAM دوتايي براي پشتيباني backup آسان
تا ۱۳۰ درجه ميدان ديد
كنترل و پدال پايي ۳ كاره براي تنظيم آسان شدت نور و فوكوس
پرينتر رنگي

[تجهيزات چشم پزشكي] تخت جراحي متحرك با كارايي بالا براي مراكز جراحي
اين تخت در مراكز جراحي داراي كارايي و عملكرد بسيار بالايي است و سبب راحتي بيمار در هنگام عمل جراحي مي شود. از قابليت هاي اين تخت عبارتند از:
جا و فضاي مناسب براي پاي جراح
دو اهرم ترمز بر روي چهار چرخك زير پايه‌ها، همراه با پايه استيل داراي تعادل و استحكام بالا
زير سري داراي لولا و قابل حركت
نگهداري آسان به دليل جنس رويه نشيمنگاه
كنترل مطمئن حافظه با ۳ شرايط قابل برنامه ريزي مجزا
حركت نامحدود با ۳۶۰ درجه چرخش
دو چرخك هدايت كننده براي مانور و حركت راحت شخص از سر يا پا
دسته (انتخابي) براي اطمينان بيمار هنگام نشستن يا پايين آمدن از روي تخت
طراحي فوق العاده مكانيكي به منظور راحتي بيمار
رويه چرم ، بادوام، ضد خراش و سائيدگي، داراي رنگ ثابت، مقاوم در برابر پارگي، مقاوم در برابر مواد ضدعفوني كننده، بدون درز و خط، در رنگ هاي بسيار متنوع
لوازم يدكي و جانبي فراوان
انعطاف پذيري بالا
سيستم كنترلي استريل براي تنظيم ارتفاع و سر
شارژ سريع باتري با توان بالا، امكان ۳۵ تا ۴۰ عمل براي هر بار شارژ
دكمه Stop براي شرايط اضطراري

شبيه ساز آموزش جراحي چشم
يك سيمولاتور بسيار پيشرفته براي آموزش جراحي داخل چشم (intraocular) است. در حين عمل شبيه سازي شده (ساختگي)، جراح ابزار و تجهيزات واقعي كوچكي كه داخل چشم مصنوعي فرو مي رود، به كار مي برد. حركت ابزار و وضعيت چشم به وسيله سنسورهاي بسيار دقيق گرفته شده و به كامپيوتري كه سناريوي عمل مجازي را به ميكروسكوپ EYESi مي دهد، منتقل مي كند. روند جراحي ساختگي، از پيش تعريف شده نيست بلكه به چگونگي عملكرد جراح بستگي دارد EYESi setup شامل platform سيمولاتور، واسط هاي جراحي براي عمل vitreoretinal و/ يا كاتاراكت و مدول هاي نرم افزاري شبيه سازي هستند. اين مدول ها محتواي آموزش واقعي را فراهم مي كنند.
مشخصات فني
طراحي فوق العاده براي راحتي و انعطاف در هنگام استفاده امكان آموزش جراحي كاتاراكت و vitreoretinal در يك platform
امكان تنظيم سيمولاتور براي نيازهاي خاص، فردي و جداگانه
تعويض ساده واسط جراحي در عرض چند ثانيه

لنز تشخيصي
اين لنز براي بازگرداندن قدرت تطابق چشم طراحي شده است و نه تنها براي اصلاح آب مرواريد، بلكه براي بازگرداندن ديد كامل بينايي و پيرچشمي نيز مورد استفاده قرار مي گيرد. از آنجا كه اين لنز در هر دو طرف خود داراي لولا است، به راحتي توسط عضلات مژگاني حركت مي كند و چشم مي تواند به طور طبيعي بر روي اشياء دور و نزديك تمركز كند و در نتيجه باعث افزايش رنج بينايي مي شود.
طراحي قسمت اپتيك اين لنز به گونه اي است كه باعث افزايش عمق تمركز و در نتيجه بهبود و ارتقاء ديد نزديك، مي شود. بر خلاف لنزهاي چند كانوني، اين لنزها تمام نور دريافت شده توسط چشم را به يك نقطه كانوني هدايت كرده و به فرد كمك مي كند كه بتواند تصوير را واضح‌تر و شفاف تر ببيند.

مشخصات فني
توان موجود: ۱۰ تا ۳۳ ديوپتر در فواصلD 5/0 و ۱۸ تا ۲۲ ديوپتر در در فواصل D 25/0
قطر: ۵ ميلي متر
شكل: محدب الطرفين
جنس: Biosil
ضريب شكست:‌ ۴۲۷/۱
ACD 5/43 ميلي متر
طول كلي: ۱۲ ميلي متر براي ۱۰ تا ۵/۱۶ ديوپتر

[لوازم چشم پزشكي] كراتومتر
‌كراتومتر وسيله اي است كه متخصصان حفاظت از چشم براي اندازه گيري انحنا و بازتاب سطح قدامي قرنيه از آن استفاده مي كنند. كراتومتر‌، كه گاهي افتالمومتر نيز ناميده مي‌شود، در ابتدا براي تشخيص آستيگماتيسم و تعيين درجه و درمان آستيگماتيسم استفاده مي‌شد.آستيگماتيسم وضعيتي براي چشم است كه قرنيه يا عدسي بد شكل شده و سبب مشكلات بينايي مي شود.
نخستين كراتومتر در اواخر قرن ۱۹ در يك تلاش مشترك با چشم پزشك فرانسوي (Louis mile Javal ) كه بنيان گذار و رئيس آزمايشگاه چشم پزشكي در دانشگاه سوربن پاريس بود ، وشريك و شاگرد سابقش ، Hjalmar Schiotz اختراع شد.
كراتومترهاي امروزي از سنسورهاي نوري و تكنولوژي كامپيوتري براي اندازه‌گيري تطبيق و كنتراست قرنيه در برابر مقدارهاي از قبل تعيين شده استفاده مي‌كنند. مقدارهاي تعيين شده توسط كراتومتر، مقدارهاي “كراتومتريك” ناميده مي شوند و متخصصان حفاظت از چشم را قادر مي سازند كه وجود و درجه آستيگماتيسم را تعيين كنند. دو نوع آستيگماتيسم وجود دارد: رايج ترين آن بد شكلي قرنيه است اما گاهي عدسي كه در پشت قرنيه است نيزمي تواند بد شكل شود. يك قرنيه طبيعي كروي است ولي در نمونه هاي آستيگماتيسم، قرنيه دوك مانند است.كراتومتر در درجات (زواياي) متفاوت قرنيه را اندازه گيري كرده و به تعيين يك نسخه اصلاح كننده مناسب، درجه اصلاح و اينكه عدسي هاي مقعر و محدب نيازمند بازگرداندن ديد به يك سطح قابل قبول هستند، كمك مي كند.
همچنين يك كراتومتر بارها در پروسه هاي خاص عمل جراحي، براي كمك به جراح چشم استفاده مي شود. استفاده كننده كراتومتر يك چراغ LED به عنوان نقطه كانوني براي مريض و انكسار زوايا (منتها درجات) مناسب ،آماده مي كند كه جراح را قادر مي سازد در طي آب مرواريد و ديگر جراحي هاي اصلاحي چشم ، برش هاي دقيقي ايجاد كند. همانگونه كه كراتومتر با تكنولوژي تكامل مي يابد ساير ابزارها و جرياناتي كه جهت حفاظت از چشم انجام مي شود نيز توسعه مي يابد. امروزه نه تنها براي متخصصان حفاظت از چشم تعيين دليل اصلي مشكلات بينايي امكان پذير نيست‌، بلكه تصحيح بسياري از شرايط موثر بر سلامت بينايي و چشم از طريق جراحي نيز امكان پذيرنيست.
يك كراتومتر روابطي را بين اندازه شيء (O) ، تصوير شيء (I) ، فاصله بين سطح انعكاسي و شيء (d) و شعاع سطح انعكاسي (R) به كار مي برد . اگر سه تا از اين متغيرها معلوم باشند (يا ثابت باشند) ، چهارمي با استفاده از رابطه dI/O2R= به دست مي ايد.
روش هاي مجزايي براي تعيين R وجود دارد كراتومترهاي نوع ژاوال- شيتز اندازه تصوير ثابتي دارند كه معمولا در آن ها دو حالت ديده مي شود در حالي كه كراتومترهاي بوش اند لومب اندازه تصوير ثابت و در عين حال يك حالتي دارند.

كراتومترهاي ژاوال- شيتز
كراتومتر ژاوال- شيتز يك دستگاه دو وضعيتي است در آن يك تصوير ثابت با اندازه دو برابر و اندازه شيء قابل تنظيم براي تعيين شعاع انحنا سطح انعكاسي به كار مي رود . براي اين منظور از دو ماير روشن استفاده مي شود . يكي از آن ها يك چهارگوش قرمز و ديگري به صورت طرحي از يك پلكان سبز رنگ است كه در كناره‌هاي دستگاه در فاصله ثابتي از چشم تنظيم مي‌شوند.
با حركت دادن مايرها در طول مسير ريل مانند و تغيير فاصله بين آن دو مي توان اندازه تصوير را تنظيم كرد . به واسطه يك منشور ولاستون كه باعث مي شود هر يك از تصاوير كناري با هم در يك رديف (سطح) قرار گيرند، تصوير منعكس شده دو برابر مي شود. هر نوع حركتي از چشم مي تواند تصوير را به همان بزرگي و راستا جابه جا كند.

كراتومترهاي بوش اند لومب
كراتومتر بوش اند لومب كراتومتري تك حالتي است كه بر مبناي تفاسيري از تركيب‌هاي ديوپتري مي دهد كار مي كند . اين نوع با كراتومترهاي ژاوال- شيتز در اين كه اندازه شيء ثابت ولي اندازه تصوير متغير است ، تفاوت دارند . در اين كراتومترها پرتوهاي منعكس شده از ميان صفحه اي با چهار روزنه- كه دو تاي آن ها براي فوكوس كردن مايرها در فاصله كانوني تلسكوپ دستگاه و دو تاي ديگر براي تركيب منشور دو تايي به كار مي روند – عبور مي كنند.
اين وسيله بر مبناي طراحي هاي هلمولتز كه منشورها در يك رديف به صورت عمودي و افقي حركت مي كنند پايه گذاري شده است كه اين خود باعث ايجاد دو تصوير قابل تنظيم يكي در بالا و ديگري در سمت چپ تصوير اصلي مي شود با تنظيم كردن فاصله بين اي پيس و منشور مي توان قدرت مؤثر اين منشورها را تغيير داد . وقتي كه اين فاصله كاهش يابد، قدرت مؤثر منشوري نيز كاهش مي يابد و اين خود باعث كاهش اندازه تصوير در طول مسير نسبي منشور مي شود . حركت دوباره مي تواند تصوير را به حالت اوليه اش نزديكتر كند. افزايش فاصله ميان اي پيس و منشور باعث افزايش قدرت منشوري مي شود. چون در هر ستوني كه با ديگري تنظيم مي شود دو منشور وجود دارد، قدرت در محورهاي بزرگ و كوچك مي تواند به طور مستقل و بدون تنظيم موقعيت و جهت دستگاه اندازه گيري شود.كراتومترهاي بوش اند لومب براي تبديل اندازه هاي به دست آمده از سطح قرنيه به مقدار ديوپتري، فرمول عمومي عدسي ها را به كار مي برند و n را ۳۳۵/۱ فرض مي كنند. اين مقدار فرضي دربردارنده بخشي كوچك ولي در عين حال مهم از قدرت منفي سطح خلفي قرنيه است كه اين فرمول هم باعث خواندن قدرت انكساري (بر حسب ديوپتر) و هم شعاع انحنا (بر حسب ميليمتر) مي شود.


دستگاه آناليز سيگنال هاي حياتي مرتبط با سيستم بينايي
از اين دستگاه براي تحريك، ثبت و آناليز سيگنال هاي حياتي مرتبط با سيستم بينايي در انسان و حيوانات استفاده مي شود.
اين دستگاه قادر به انجام بيش از ۲۰ نوع تست است كه بعضي از آن ها عبارتند از:
EOG
Mf ERG
ISCEV ERG
Flash ERG
Mf VEP
Flash VEP
Contrast Sensitivity
Dark adaptometery
Primetery
ENG
تست هاي اين دستگاه با آخرين استاندارد‌‌‌هاي اعلام شده از سوي ISCEV هماهنگ بوده و به دو صورت كلي الگو (Pattern) يا تحريك (Flash) قابل انجام است. كاربر توانايي تسلط كامل بر كليه پارامترهاي تست مانند فركانس و شدت تحريك، فركانس و اندازه الگو و زمانبندي تست را دارد. فيلترهاي نرم افزاري، تحليل هاي مختلف رياضي و نمودارهاي دو و سه بعدي از مهمترين برجستگي هاي اين دستگاه است. همچنين سخت افزارهاي جانبي براي تست روي كودكان و حيوانات موجود است. اين دستگاه از سه قسمت عمده سخت افزاري Reti port ، Reti scan و PC تشكيل شده است.


برچسب: ، آشنايي با تمام تجهيزات موجود در چشم پزشكي، تجهيزات بينايي سنجي، تجهيزات پزشكي و امداد و نجات، تجهيزات چشم پزشكي و عينك سازي، خريد وفروش تجهيزات چشم پزشكي، دستگاه معاينه چشم، معرفي تجهيزات پزشكي پيشرفته،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۰۰:۰۴ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :